Μαθ. εργασίες

2022-2023

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

* Θεματική ενότητα "Πορτρέτα εφήβων"
   Β΄4 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2022-2023
Έπειτα από το προπαρασκευαστικό στάδιο, κατά το οποίο ασκήθηκαν σε θέματα λογοτεχνικής τεχνικής και σε διάφορες πτυχές της θεματικής της εφηβείας, οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες και επέλεξαν από ένα βιβλίο εφηβικής λογοτεχνίας, προκειμένου να προσεγγίσουν και να προετοιμάσουν το πορτρέτο ενός εφήβου.

Παρουσιάσεις βιβλίων
 
* Θεματική ενότητα "Σχολική ζωή"
   A΄2 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2022-2023
Οι μαθητές, έπειτα από την κατάλληλη προεργασία, χωρίστηκαν σε ομάδες και διάβασαν σύντομα λογοτεχνικά κείμενα (2-4 σελίδες από μυθιστορήματα ή διηγήματα) για τη σχολική ζωή σε περιόδους του πρόσφατου παρελθόντος. Οι ομάδες μελέτησαν τα κείμενα από λογοτεχνική, υφολογική, αφηγηματική και ιδεολογική σκοπιά, με στόχο να αντλήσουν πληροφορίες και να κάνουν συγκρίσεις με τη σύγχρονη εποχή.
 
Παρουσιάσεις:
 
 

2021-2022

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

* Θεματική ενότητα "Πορτρέτα εφήβων" & "Ετερότητα στη Λογοτεχνία"
   Β΄4 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2021-2022
Οι μαθητές επέλεξαν τις ομάδες και τα βιβλία τους σχετικά με πρωταγωνιστές εφήβους και έπειτα από τη σχετική προεργασία παρουσίασαν τα πορτρέτα των ηρώων στην τάξη. Ιδιαίτερη έμφαση, πέρα από τα χαρακτηριστικά της εφηβείας, δόθηκε και στη διαφορετικότητα του κάθε ήρωα, σε συνδυασμό με τη θεματική "Ετερότητα στη Λογοτεχνία".

Παρουσιάσεις βιβλίων:
 
* Θεματική ενότητα "Σχολική ζωή"
   A΄4 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2021-2022
Οι μαθητές μελέτησαν σύντομα τμήματα μυθιστορημάτων / διηγήματα που αναφέρονται σε διαφορετικές πτυχές της σχολικής καθημερινότητας και προσπάθησαν να ανιχνεύσουν τις ιδαιτερότητες των διδακτικών μοντέλων και τις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Παρουσιάσεις:
 
Το τρελοβάπορό μας: απόπειρα συλλογικής δημιουργικής γραφής από τους μαθητές του Α΄4 στο πλαίσιο της θεματικής "Εικόνες της Ελλάδας μέσα από την ποίηση" (με όχημα το θέμα και τη στιχουργία του ποιήματος "Τρελοβάπορο" του Οδυσσέα Ελύτη):


 

2020-2021

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

* Θεματική ενότητα "Πορτρέτα εφήβων"
   Β΄2 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2020-2021
Οι μαθητές στην αρχή της σχολικής χρονιάς δημιούργησαν ομάδες εργασίας και με βάση και τα ενδιαφέροντά τους πρότειναν και επέλεξαν από ένα εφηβικό μυθιστόρημα ανά ομάδα. Αφού έγινε η σχετική προεργασία στην τάξη για την παρουσίαση βιβλίου και τη σύνθεση του εφηβικού πορτρέτου, οι μαθητές επεξεργάστηκαν το βιβλίο της ομάδας τους μέσα από δύο φύλλα εργασίας (ένα για την εμβάθυνση στο περιεχόμενο του βιβλίου και ένα για την προετοιμασία παρουσίασης του εφηβικού πορτρέτου). Τέλος, έγιναν οι παρουσιάσεις στην ολομέλεια της τάξης.

Παρουσιάσεις βιβλίων:
 
 
 * Θεματική ενότητα "Στάσεις ζωής μέσα από ποιητικά κείμενα"
   Γ΄1 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2020-2021
Στην ενότητα αυτή οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες. Αρχικά κάθε ομάδα μελέτησε και ανέλυσε μία ορισμένη στάση ζωής με τη βοήθεια δύο ποιητικών κειμένων. Στη συνέχεια, τα μέλη της ομάδας επέλεξαν ένα από τα δύο κείμενα μελέτης και υλοποίησαν μία ομαδική δημιουργική δραστηριότητα, εμβαθύνοντας στη στάση ζωής του ήρωα ή αναδημιουργώντας σε σύγχρονο πλαίσιο τις συνθήκες μέσα στις οποίες αυτή εντάσσεται.
 
Υλοποιήθηκαν οι εξής δραστηριότητες:
  • συγγραφή σύντομου σεναρίου για παράσταση θεάτρου σκιών, με θέμα την αντίδραση ενός σύγχρονου νέου απέναντι στην αδικία, κατασκευή φιγουρών & αποτύπωση της ιστορίας σε βίντεο (αφόρμηση: Κ. Βάρναλη, Οι πόνοι της Παναγιάς
  • φανταστική ανασύνθεση σκηνής κατά την οποία ο Ρήγας Βελεστινλής λαμβάνει ένα γράμμα από έναν συντοπίτη του κλέφτη και εμπνέεται τον Θούριο (αφόρμηση: Ρήγα Βελεστινλή, Θούριος)
  • αναδιήγηση των τελευταίων στιγμών του Ρωμαίου στρατηγού Αντωνίου & ψυχογράφημά του (αφόρμηση: Κ.Π. Καβάφη, Απολείπειν ο θεός Αντώνιον)
  • σύνδεση ποιήματος του Καβάφη με τον εκπατρισμό των Κυπρίων το 1974 (αφόρμηση: Κ.Π. Καβάφη, Η πόλις

Ο Καραγκιόζης στο γεφύρι της Άρτας: απόδοση σε θέατρο σκιών της παραλογής "Του γεφυριού της Άρτας",  από τους μαθητές του Γ΄1 Λυδία Γκαρόζη, Νικόλα Δριστιλιάρη, Σάρρα Κοέν.

2019-2020

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

* Θεματικές ενότητες "Πορτρέτα εφήβων" & "Ετερότητα στη Λογοτεχνία"
   Β΄1 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2019-2020
Στην πρώτη ενότητα οι μαθητές μελέτησαν ομαδοσυνεργατικά σύγχρονα εφηβικά μυθιστορήματα, με στόχο να αποκτήσουν μια σφαιρικότερη εικόνα των παραμέτρων που καθορίζουν την προσωπικότητα ενός εφήβου (σχέσεις με τους άλλους, σχέση με τον εαυτό του, ζητήματα που τον απασχολούν) και να σκιαγραφήσουν το "πορτρέτο" του. Ταυτόχρονα, η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνει αποκαλυπτική και για τους ίδιους τους μαθητές και να φέρει στην επιφάνεια σκέψεις ή συναισθήματα που προκύπτουν μέσα από τα βιώματά τους αναδεικνύοντας και τον βαθμό ενσυναίσθησης που τους διακρίνει.
Οι μαθητές επέλεξαν με βάση τα κοινά ενδιαφέροντά τους βιβλία από λίστα που τους δόθηκε, τα επεξεργάστηκαν με φύλλα εργασίας και τα παρουσίασαν στους συμμαθητές τους.

Παρουσιάσεις βιβλίων:
 
   1) Το ψέμα της Ζωρζ Σαρή
   2) Κώδικας 99 της Γιώτας Φώτου 
   3) Κάπου ν' ανήκεις του Φίλιππου Μανδηλαρά
   4) Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της της Άλκης Ζέη

Στη δεύτερη ενότητα οι μαθητές επιχείρησαν να αναγνωρίσουν τα στοιχεία που συνιστούν το προφίλ της ετερότητας των πρωταγωνιστών στα βιβλία που μελέτησαν, καθώς και στο βιβλίο "Θαύμα" της R.J. Palacio, του οποίου παρακολούθησαν και την κινηματογραφική μεταφορά. Τα επιμέρους ζητήματα που εξετάστηκαν ήταν οι μορφές της ετερότητας, η οπτική γωνία από την οποία αντιμετωπίζεται η διαφορετικότητα και τα σχετικά στερεότυπα, καθώς και η γενικότερη αντιμετώπιση της ετερότητας (απόρριψη / αποδοχή).

Σημείωση: Η μελέτη της δεύτερης ενότητας έγινε εξ αποστάσεως, μέσω συνεργατικών αρχείων, στα οποία οι μαθητές κατέθεσαν τις απόψεις τους και αλληλεπίδρασαν.


* Θεματική ενότητα "Άτομο και κοινωνία"
   Γ΄4 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2019-2020
Στο πλαίσιο αυτής της θεματικής ενότητας οι μαθητές ανέλαβαν να εξετάσουν τη θέση της γυναίκας διαχρονικά στην ελληνική κοινωνία και να προσεγγίσουν τα διλήμματα που στιγματίζουν τη ζωή της μέσα στο συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο όπου ζει. Τους ζητήθηκε να επεξεργαστούν σε ομάδες επιλεγμένα αποσπάσματα βιβλίων της νεοελληνικής λογοτεχνίας του 20ού αιώνα.

Παρουσιάστηκαν αποσπάσματα από τα βιβλία:

    Η φόνισσα (Αλ. Παπαδιαμάντη)
    Η τιμή και το χρήμα (Κ. Θεοτόκη)
    Νύφες (Ιω. Καρυστιάνη)

    Μαργαρίτα Περδικάρη (Δ. Χατζή)
    Η τελευταία συγγνώμη (Μ. Σπέγγου)
 

 

2018-2019

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

* Θεματική ενότητα "Πορτρέτα εφήβων"
   Β΄4 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2018-2019

Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες. Επέλεξαν με βάση τα κοινά ενδιαφέροντά τους βιβλία από λίστα που τους δόθηκε, τα επεξεργάστηκαν με φύλλα εργασίας και τα παρουσίασαν στους συμμαθητές τους.

Παρουσιάσεις βιβλίων:
 
   1) Κάπου ν' ανήκεις του Φίλιππου Μανδηλαρά
   2) Κώδικας 99 της Γιώτας Φώτου
   3) Το ψέμα της Ζωρζ Σαρή
   4) Αμίλητη αγάπη της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου


* Θεματική ενότητα "Ετερότητα στη λογοτεχνία"
   Β΄4 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2018-2019
Στόχος αυτής της ενότητας είναι η συμφιλίωση των μαθητών με τη διαφορετικότητα μέσα από τη μελέτη εφηβικών λογοτεχνικών βιβλίων και η ανάπτυξη ενσυναίσθησης τόσο για τους λογοτεχνικούς ήρωες όσο και για τους γύρω τους. Τα βιβλία που επιλέχθηκαν εξετάζουν διαφορετικές μορφές της ετερότητας, ώστε να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι τελικά όλοι είμαστε "διαφορετικοί" με τον τρόπο μας.
   
Σύντομες παρουσιάσεις βιβλίων: 

   1) Τα τέρατα του λόφου της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου
   2) Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της της Άλκης Ζέη
   3) Ο πόλεμος, η Μαρία και το αδέσποτο της Ζωρζ Σαρή
   4) Το μουσείο των αποξηραμένων συναισθημάτων του Θοδωρή Κούκια


* Θεματική ενότητα "Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα"
   Γ΄4 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2018-2019
Οι μαθητές, δουλεύοντας σε ομάδες, μελέτησαν ομόθεμα ποιήματα που προτείνουν στάσεις ζωής (απαισιοδοξία, ηρωισμός, ιδιοτέλεια, φιλαλήθεια, αξιοπρέπεια). Ο στόχος της εργασίας ήταν να αναγνωρίσουν τα χαρακτηριστικά της εξεταζόμενης στάσης ζωής, να την αξιολογήσουν συγκρίνοντας διαφορετικές εκδοχές της και να πάρουν θέση.
Παρουσιάσεις στάσεων ζωής μέσα από ποιητικά κείμενα:

   Κ.Π. Καβάφη, Η πόλις
   Κ.Π. Καβάφη, Θερμοπύλες 
   Βάρναλη, Η προσευχή του ταπεινού
   Γ. Ρίτσου, Το καπνισμένο τσουκάλι
   Κ.Π. Καβάφη, Η Σατραπεία


* Θεματική ενότητα "Άτομο και κοινωνία"
   Γ΄4 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2018-2019
Στο πλαίσιο αυτής της θεματικής ενότητας οι μαθητές ανέλαβαν να επεξεργαστούν σε ομάδες επιλεγμένα κεφάλαια βιβλίων του ηπειρώτη συγγραφέα Γιάννη Καλπούζου που καλύπτουν ιστορικά σημαντικά γεγονότα του 20ού αιώνα. Ο κοινός διαθεματικός άξονας ήταν η συνύπαρξη και οι συγκρούσεις χριστιανών-μουσουλμάνων κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, ενώ σε δεύτερη ανάγνωση εξετάστηκε επίσης η σχέση των υπηκόων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας με το επίσημο κράτος.

Παρουσιάστηκαν αποσπάσματα/κεφάλαια από τα βιβλία του Γιάννη Καλπούζου:

    Ιμαρέτ. Στη σκιά του ρολογιού

    Άγιοι και δαίμονες. Εις ταν Πόλιν
    Σέρρα. Η ψυχή του Πόντου
    Γινάτι. Ο σοφός της λίμνης
 

2017-2018

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

* Θεματική ενότητα "Πορτρέτα εφήβων"
   Β΄4 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2017-2018
Στην ενότητα αυτή οι μαθητές διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία με πρωταγωνιστές εφήβους, προσεγγίζουν τις παραμέτρους που σχετίζονται με την εφηβεία και αποτυπώνουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για τον ήρωα (εφηβικό πορτρέτο). Αυτή η διαδικασία αποσκοπεί επίσης στο να αναγνωρίσουν καταστάσεις ή συναισθήματα που και οι ίδιοι ενδέχεται να βιώνουν και να αποκτήσουν αυτογνωσία και ενσυναίσθηση.
Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες. Επέλεξαν με βάση τα κοινά ενδιαφέροντά τους βιβλία από λίστα που τους δόθηκε, τα επεξεργάστηκαν με φύλλα εργασίας και τα παρουσίασαν στους συμμαθητές τους.

Παρουσιάσεις βιβλίων:
 
   1) Κάπου ν' ανήκεις του Φίλιππου Μανδηλαρά
   2) Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της της Άλκης Ζέη
   3) Το ψέμα της Ζωρζ Σαρή
   4) Στο τσιμεντένιο δάσος της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου


* Θεματική ενότητα "Ετερότητα στη λογοτεχνία"
   Β΄4 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2017-2018
Στόχος αυτής της ενότητας είναι να αντιληφθούν οι έφηβοι μαθητές ότι ο καθένας διακρίνεται από κάποια μορφή ετερότητας και ότι η διαφορά είναι δικαίωμα. Έτσι επιλέχθηκαν βιβλία εφηβικής λογοτεχνίας που αναφέρονται στην ετερότητα, ώστε να γνωρίσουν σε βάθος τις ποικίλες μορφές της (βιολογική, φυλετική, κοινωνική) και να προβληματιστούν σχετικά με τα αίτια του ρατσισμού που υφίστανται τα "διαφορετικά" άτομα.
   
Παρουσιάσεις βιβλίων: 

   1) Τα τέρατα του λόφου της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου
   2) Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς της Μαρούλας Κλιάφα
   3) Θαύμα της R.J. Palacio
   4) Κώδικας 99 της Γιώτας Φώτου


* Θεματική ενότητα "Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα"
   Γ΄2 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2017-2018
Οι μαθητές, δουλεύοντας σε ομάδες, μελέτησαν ομόθεμα ποιήματα που προτείνουν συγκεκριμένες στάσεις ζωής (ιδιοτέλεια, απαισιοδοξία, φιλαλήθεια, αξιοπρέπεια). Ο στόχος της εργασίας ήταν να αναγνωρίσουν τα χαρακτηριστικά της εξεταζόμενης στάσης ζωής, να την αξιολογήσουν συγκρίνοντας διαφορετικές εκδοχές της και να πάρουν θέση.
Παρουσιάσεις στάσεων ζωής μέσα από ποιητικά κείμενα:

   Κ. Βάρναλη, Η προσευχή του ταπεινού
   Ν. Καββαδία, Mal du départ
   Κ. Βάρναλη, Οι πόνοι της Παναγιάς
   Οδ. Ελύτη, Το παράπονο


* Θεματική ενότητα "Άτομο και κοινωνία"
   Γ΄2 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2017-2018
Στο πλαίσιο αυτής της θεματικής ενότητας οι μαθητές ανέλαβαν να επεξεργαστούν σε ομάδες επιλεγμένα κεφάλαια βιβλίων της νεοελληνικής λογοτεχνίας που καλύπτουν το εύρος του 20ού αιώνα. Ο κοινός διαθεματικός άξονας ήταν η θέση του πρόσφυγα/μετανάστη στην κοινωνία και η σχέση του με τους άλλους και με το επίσημο κράτος. Παράλληλα δόθηκε έμφαση και στο ιστορικό πλαίσιο και στον τρόπο με τον οποίο καίρια γεγονότα του αιώνα προκάλεσαν τις ανάλογες κοινωνικές αλλαγές.

Παρουσιάστηκαν αποσπάσματα από τα βιβλία:

    Το συναξάρι του Ανδρέα Κορδοπάτη. Βιβλίο 1ο: Αμερική (Θ. Βαλτινός)
    Ματωμένα χώματα (Δ. Σωτηρίου)
    Νύφες (Ιω. Καρυστιάνη)
    Ν' ακούω καλά τ' όνομά σου (Σ. Δημητρίου)
 

2016-2017

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

* Θεματική ενότητα "Πορτρέτα εφήβων"
   Β΄2 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2016-2017
Oι μαθητές με βάση τα ενδιαφέροντά τους επέλεξαν λογοτεχνικά βιβλία σχετικά με τους εφήβους και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, τα επεξεργάστηκαν με φύλλα εργασίας, δημιούργησαν συνεργατικές παρουσιάσεις για τα αντίστοιχα εφηβικά πορτρέτα και μοιράστηκαν τους προβληματισμούς τους με τους συμμαθητές τους στην τάξη.

Παρουσιάσεις:
 
   1) Το παιδί της καρδιάς της Σοφίας Παράσχου
   2) Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της της Άλκης Ζέη
   3) Το ψέμα της Ζωρζ Σαρή
   4) Κώδικας 99 της Γιώτας Φώτου

* Θεματική ενότητα "Ετερότητα στη λογοτεχνία"
   Β΄2 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2016-2017
Οι μαθητές μελέτησαν λογοτεχνικά βιβλία που αναφέρονται στην ετερότητα και μέσα από αυτά προσέγγισαν διάφορες πτυχές του θέματος. Συγκεκριμένα προσπάθησαν να εξηγήσουν για ποιους λόγους υφίστανται ρατσισμό τα "διαφορετικά" άτομα, καθώς και να μπουν στη θέση τους (ενσυναίσθηση) και να βρουν τρόπους αντιμετώπισης των διακρίσεων.
   
Παρουσιάσεις βιβλίων: 

   1) Τα τέρατα του λόφου της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου
   2) Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς της Μαρούλας Κλιάφα
   3) Σχολική παράσταση του Βασίλη Παπαθεοδώρου
   4) Ο πόλεμος, η Μαρία και το αδέσποτο της Ζωρζ Σαρή

* Θεματική ενότητα "Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα"
   Γ΄3 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2016-2017
Οι μαθητές στο πλαίσιο αυτής της θεματικής ενότητας μελέτησαν παραδοσιακά και μοντέρνα ποιήματα και έμαθαν να ανιχνεύουν μέσα σε αυτά τα χαρακτηριστικά των στάσεων ζωής και να τα αποκωδικοποιούν. Έπειτα ανέλαβαν να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά μίας στάσης ζωής μέσα από ομάδες ομόθεμων ποιημάτων και να παρουσιάσουν με δημιουργικό τρόπο κάποια από αυτά.

Παρουσιάσεις στάσεων ζωής μέσα από ποιητικά κείμενα:

   Κ. Καρυωτάκη, Ανδρείκελα
   Κ.Π. Καβάφη, Θερμοπύλες 
   Κ.Π. Καβάφη, Che fece... il gran rifiuto 
   Ά. Αλεξάνδρου, Μέσα στις πέτρες

* Θεματική ενότητα "Άτομο και κοινωνία"
   Γ΄3 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2016-2017
Σε αυτήν τη θεματική ενότητα οι μαθητές ανέλαβαν να επεξεργαστούν και να παρουσιάσουν κατά ομάδες κεφάλαια βιβλίων από διαφορετικές περιόδους της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Συνεκτικός διαθεματικός άξονας των εργασιών ήταν η θέση και ο ρόλος της γυναίκας διαχρονικά.  
Στο πλαίσιο αυτό έγινε και επίσκεψη στην έκθεση γλυπτικής "Γυναίκες ακίν[νίκ]ητες" του Αρχαιολογικού Μουσείου Ιωαννίνων, από την οποία προέρχεται και το σχετικό φωτογραφικό υλικό στις παρουσιάσεις, που εκπονήθηκαν και με τη συνεργασία των καθηγητριών της Πληροφορικής Ε. Ράπτη και Β. Τόκη.

Τα βιβλία από τα οποία επιλέχθηκαν αποσπάσματα και συζητήθηκαν είναι:

Η φόνισσα (Αλ. Παπαδιαμάντης)
Ο κατάδικος (Κ. Θεοτόκη)
Ο Χριστός ξανασταυρώνεται (Ν. Καζαντζάκη)
Η τελευταία συγγνώμη (Μ. Σπέγγου)
  

2015-2016

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

* Θεματική ενότητα "Πορτρέτα εφήβων"
   Β΄2 & Β΄3 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2015-2016
Μέσα από μία λίστα βιβλίων που αναφέρονται στην εφηβεία και στις νέες εμπειρίες που δοκιμάζουν οι έφηβοι, οι μαθητές επέλεξαν βιβλία που τους αντιπροσωπεύουν, τα επεξεργάστηκαν με φύλλα εργασίας και παρουσίασαν τα αντίστοιχα εφηβικά πορτρέτα στην τάξη.

Παρουσιάσεις βιβλίων και εφηβικών πορτρέτων:
Τμήμα Β΄2
   1) Το παιδί της καρδιάς της Σοφίας Παράσχου
   2) Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της της Άλκης Ζέη
   3) Αμίλητη αγάπη της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου
   4) Δύσκολοι καιροί για μικρούς πρίγκιπες της Μαρούλας Κλιάφα
Τμήμα Β΄3
   2) Το παιδί της καρδιάς της Σοφίας Παράσχου
   3) Πριν από το τέρμα της Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρέλη
   4) Δύσκολοι καιροί για μικρούς πρίγκιπες της Μαρούλας Κλιάφα
 
* Θεματική ενότητα "Ετερότητα στη λογοτεχνία"
   Β΄2 & Β΄3 ΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2015-2016
Μέσα από την ανάγνωση ενός λογοτεχνικού βιβλίου οι μαθητές προσπάθησαν να προσεγγίσουν διαφορετικές μορφές ετερότητας, να διαπιστώσουν ποια είναι τα στοιχεία που συνθέτουν το διαφορετικό και να σκεφτούν τρόπους ώστε να πλησιάσουν ένα άτομο με ιδιαιτερότητες και να προσπαθήσουν να μπουν στη θέση του.
   
Παρουσιάσεις βιβλίων: 
Τμήμα Β΄2
   1) Τα τέρατα του λόφου της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου
   2) Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς της Μαρούλας Κλιάφα
   3) Η τελευταία μαύρη γάτα του Ευγένιου Τριβιζά
   4) Ο πόλεμος, η Μαρία και το αδέσποτο της Ζωρζ Σαρή
Τμήμα Β΄3
   1) Σχολική παράσταση του Βασίλη Παπαθεοδώρου
   2) Τα τέρατα του λόφου της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου
   3) Η τελευταία μαύρη γάτα του Ευγένιου Τριβιζά

   

2014-2015

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

* Θεματική ενότητα "Πορτρέτα εφήβων"
   Β΄1 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2014-2015
Οι μαθητές επέλεξαν βιβλία που αναφέρονται στο θέμα της εφηβείας και τα μελέτησαν, προκειμένου να σκιαγραφήσουν το εφηβικό πορτρέτο του κεντρικού ήρωα σε καθένα από αυτά.

Παρουσιάσεις βιβλίων & εφηβικών πορτρέτων:
   1) Άλκης Ζέη, Το καπλάνι της βιτρίνας
   2) Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Στο τσιμεντένιο δάσος
   3) Ζωρζ Σαρή, Νινέτ
   4) Άλκης Ζέη, Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της 

 

* Θεματική ενότητα "Ετερότητα στη λογοτεχνία"
   Β΄1 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2014-2015
Οι μαθητές διάβασαν λογοτεχνικά κείμενα με θέμα την ετερότητα και μελέτησαν σε ομάδες τόσο τα κείμενα όσο και το θέμα (ετερότητα & οπτική γωνία ηρώων/συγγραφέα). Οι ποικίλες μορφές διαφορετικότητας που συνάντησαν στους ήρωες των βιβλίων τούς προβλημάτισαν και προκάλεσαν ζωηρή συζήτηση στην τάξη σχετικά με την αντιμετώπιση που πρέπει να έχουμε απέναντι στους ανθρώπους που διαφέρουν από τον μέσο όρο.
   
Παρουσιάσεις βιβλίων:
   1) Ζωρζ Σαρή, Ο πόλεμος, η Μαρία και το αδέσποτο
   2) Ζωρζ Σαρή, Κρίμα κι άδικο
   3) Μαρούλας Κλιάφα, Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς
   4) Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Τα τέρατα του λόφου

 

* Θεματική ενότητα "Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα"
   Γ΄1 & Γ΄4 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2014-2015
Έπειτα από σειρά εισαγωγικών μαθημάτων σχετικά με τις στάσεις ζωής, τον εντοπισμό των χαρακτηριστικών τους σε ποιητικά κείμενα και τα κριτήρια για την αξιολόγησή τους, οι μαθητές των δύο τμημάτων ανέλαβαν να μελετήσουν και να παρουσιάσουν τα χαρακτηριστικά μίας στάσης ζωής μέσα από ομάδες ποιημάτων. Επιπλέον ασχολήθηκαν με ατομικές εργασίες δημιουργικής γραφής και ποικίλες ομαδικές δραστηριότητες.

Παρουσιάσεις στάσεων ζωής μέσα από ποιητικά κείμενα:
Γ΄1
   Ιστορικό δημοτικό τραγούδι, Της Δέσπως
   Γ. Σουρή, Ο Ρωμηός
   Κ.Π. Καβάφη, Η πόλις
   Γ. Ρίτσου, Ρωμιοσύνη 
Γ΄4
   Λ. Μαβίλη, Λήθη
   Κ.Π. Καβάφη, Θερμοπύλες 
   Κ.Π. Καβάφη, Che fece... il gran rifiuto 
   Γ. Ρίτσου, Ρωμιοσύνη 
   Οδ. Ελύτη, Το παράπονο 

Δημιουργική δραστηριότητα (Γ΄1)
   Κ. Βάρναλη, Η προσευχή του ταπεινού (ανάγνωση και οπτικοποίηση)

 
* Θεματική ενότητα "Άτομο και κοινωνία"
   Γ΄1 & Γ΄4 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2014-2015
Αφού συζητήθηκε διεξοδικά η σχέση του ατόμου με την κοινωνία, οι μαθητές ανέλαβαν κατά ομάδες να επεξεργαστούν σχετικά κεφάλαια βιβλίων που καλύπτουν διαφορετικές περιόδους της νεοελληνικής ιστορίας. Ο βασικός άξονας της μελέτης ήταν ο εντοπισμός των άτυπων κανόνων που θέτει το κοινωνικό σύνολο στα μέλη του και οι συνέπειες που έχει τόσο για το άτομο όσο και για την κοινωνία ο αντικομφορμισμός.

Τα βιβλία από τα οποία επιλέχθηκαν αποσπάσματα και συζητήθηκαν είναι:
Η φόνισσα (Αλ. Παπαδιαμάντη), Ο κατάδικος (Κ. Θεοτόκη), Ο Χριστός ξανασταυρώνεται (Ν. Καζαντζάκη), Η τελευταία συγγνώμη (Μ. Σπέγγου), Ιμαρέτ. Στη σκιά του ρολογιού (Γ. Καλπούζου). 

 

 

2013-2014

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
* Διαθεματική εργασία στην 3η ενότητα "Ταξίδι στον κόσμο της φύσης"
   Α΄1 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2014
 
 Δραστηριότητα ελεύθερου χρόνου
Συνθέστε την εικόνα του "πράσινου" σχολείου

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

* Θεματική ενότητα "Πορτρέτα εφήβων"
   Β΄1 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2013-2014
Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, μελέτησαν προσεκτικά τα κείμενα με εστιασμένη οπτική και με διπλό στόχο: να παρουσιάσουν σύντομα το βιβλίο τους και να σκιαγραφήσουν το πορτρέτο του ήρωα-εφήβου.

Παρουσιάσεις
   1) Γιώργου Θεοτοκά, Λεωνής
   2) Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Στο τσιμεντένιο δάσος
   3) Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρέλη, Πριν από το τέρμα
   4) Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Σπίτι για πέντε 

 

* Θεματική ενότητα "Ετερότητα στη λογοτεχνία"
   Β΄1 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2013-2014
Οι μαθητές επέλεξαν βιβλία με θέμα την ετερότητα και μελέτησαν κατά ομάδες τόσο τα κείμενα όσο και το ορισμένο θέμα (είδος ετερότητας, οπτική γωνία ηρώων/συγγραφέα). Στο τέλος έγινε παρουσίαση/συζήτηση  στην τάξη σχετικά με τις διάφορες ετερότητες και σχετική τοποθέτηση των ομάδων.

Κείμενα:
   1) Σωτήρη Δημητρίου, Ν' ακούω καλά τ' όνομά σου
   2) Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Λάθος, κύριε Νόιγκερ
   3) Μαρούλας Κλιάφα, Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς
   4) Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, Τα τέρατα του λόφου

 

* Θεματική ενότητα "Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα"
   Γ΄1 & Γ΄2 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2013-2014
Οι μαθητές των δύο τμημάτων ανέλαβαν κατά ομάδες να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά μίας στάσης ζωής, επεξεργάστηκαν σειρά ποιημάτων και παρουσίασαν τη στάση ζωής μέσα από ένα από αυτά. Επίσης παρουσίασαν ατομικές εργασίες δημιουργικής γραφής όσο και ομαδικές δραστηριότητες με ποικίλες μορφές.

Γ΄1
   Αλληλλεγύη / Κλέφτικο τραγούδι, Του Βασίλη (παρουσίαση & αλλαγή του τέλους)
   Αξιοπρέπεια / Τ. Καρβέλη, Για μια πιο άνετη ζωή (παρουσίαση)
   Απαισιοδοξία / Κ. Καρυωτάκη, Ανδρείκελα & Γ. Σεφέρη, Τρία Χαϊκού (παρουσίαση & δημιουργική δραστηριότητα)
   Ηρωισμός / Κ.Π. Καβάφη, Θερμοπύλες (παρουσίαση)
   Ιδιοτέλεια / Κ.Π. Καβάφη, Che fece ... il gran rifiuto (παρουσίαση)
Γ΄2
   Αλήθεια / Γ. Ρίτσου, Καπνισμένο τσουκάλι (παρουσίαση)
   Αλληλεγγύη / Άρ. Αλεξάνδρου, Μέσα στις πέτρες (παρουσίαση & οπτικοποίηση)
   Αξιοπρέπεια / Οδ. Ελύτη, Το παράπονο (παρουσίαση & βίντεο)
   Απαισιοδοξία / Κ. Καρυωτάκη, Ανδρείκελα (παρουσίαση), Κ.Π. Καβάφη, Η πόλις (βίντεο)    
   ΕΠΙΛΕΞΤΕ: "πλήρης προβολή", για καλύτερη προβολή των εικόνων
   Ηρωισμός / Κ.Π. Καβάφη, Θερμοπύλες (παρουσίαση & βίντεο)


* Θεματική ενότητα "Άτομο και κοινωνία"
   Γ΄1 & Γ΄2 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2013-2014
Στο πλαίσιο της ενότητας αυτής οι μαθητές των δύο τμημάτων ανέλαβαν κατά ομάδες να επεξεργαστούν ολόκληρα λογοτεχνικά κείμενα από διάφορες περιόδους της ιστορίας της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Συγκεκριμένα εξέτασαν με τη βοήθεια συγκεκριμένων κατευθύνσεων το κεντρικό θέμα και τα επιμέρους ζητήματα που τίθενται, την οπτική γωνία του συγγραφέα και συνολικά το ρόλο των αφηγηματικών τεχνικών και έβγαλαν στοχευμένα συμπεράσματα σχετικά με τη θέση του ατόμου στα πλαίσια της κοινωνίας και τις σχέσεις του με το σύνολο.

Τα κείμενα που επιλέχθηκαν είναι:
Η φόνισσα (Αλ. Παπαδιαμάντη), Ο ζητιάνος (Αν. Καρκαβίτσα), Ο κατάδικος (Κ. Θεοτόκη), Ασθενείς και οδοιπόροι: Ιερά Οδός (Γ. Θεοτοκά), Το τέλος της μικρής μας πόλης (Δ. Χατζή), Το λάθος (Αντ. Σαμαράκη), Σαν τα τρελά πουλιά (Μ. Ιορδανίδου).

 

2012-2013

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
* Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα
   Γ΄1 & Γ΄4 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2012-13
Στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής του νέου αναλυτικού προγράμματος στη Λογοτεχνία κατά το σχολικό έτος 2012-2013 οι μαθητές της Γ΄ τάξης του ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής μελέτησαν κατά ομάδες ποιήματα από διάφορες περιόδους της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, παρουσίασαν ποικίλες στάσεις ζωής (με θεματικά κριτήρια) και εκτέλεσαν δημιουργικές δραστηριότητες με τη χρήση ΤΠΕ.

   Παρουσιάσεις στάσεων ζωής
   Τμήμα Γ΄1
Τ. Πατρίκιου, Στίχοι 2
   Απαισιοδοξία
   Ηρωισμός
   Χρέος

   Τμήμα Γ΄4
   Αγάπη  

   Δραστηριότητες
   Γιώργου Σεφέρη, Άρνηση (Γεωργία Παπαδοπούλου, Ειρήνη Παπαευθυμίου, Λαμπρίνα Πλιάκου, Ίρις Ρίζου, Ηρώ Σιόντη, Ράνια Τζιοβάρα)  
   Κ.Π. Καβάφη, Η Πόλις (Ιωάννα Δήμου, Ελένη Ζιώγα, Τζένη-Μύριαμ Κοέν, Παναγιώτα Μαντέλλου)

* Χιούμορ και σάτιρα
   Γ΄1 & Γ΄4 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2012-13
Στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής του νέου αναλυτικού προγράμματος στη Λογοτεχνία κατά το σχολικό έτος 2012-2013 οι μαθητές της Γ΄ τάξης του ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής μελέτησαν κατά ομάδες κωμικά κείμενα κάθε μορφής (θεατρικά, κόμικ, πεζά), μελέτησαν την αφηγηματική τεχνική και ανίχνευσαν τις μορφές με τις οποίες στοιχειοθετείται το κωμικό στοιχείο στο περιεχόμενο και στη γλώσσα.


ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

* Διαθεματική εργασία στη Νεοελληνική γλώσσα

Α΄1   ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2012-2013
Μια πρώτη γνωριμία με το νέο σχολείο για τους μαθητές της Α΄ γυμνασίου, με τη δημιουργία ενός σχολιασμένου φωτογραφικού λευκώματος. 

 

ΑΡΧΑΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ, ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΕΛΕΝΗ

* Διαθεματική εργασία στην Ελένη του Ευριπίδη 

    Γ΄2 ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2012-13

Στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Ελένης του Ευριπίδη στη Γ΄ γυμνασίου ανατέθηκε στους μαθητές του Γ΄2 (σε δυάδες) η σταδιακή συγκέντρωση και ερμηνεία χωρίων για διάφορα θέματα που σχετίζονται με το κείμενο, σύμφωνα με τις προτάσεις του σχολικού βιβλίου. Το υλικό που προέκυψε στην ουσία αποτελεί μια πρόταση ανάγνωσης του έργου.
 
Δείτε εδώ την εργασία.

 

 

* Εργασία δημιουργικής γραφής στην Ελένη του Ευριπίδη (Πρόλογος) 

   Γ΄2   ΠΠΓ Ζωσιμαίας Σχολής, Ιωάννινα 2012-13  

Με την ολοκλήρωση του Προλόγου της Ελένης του Ευριπίδη ανατέθηκε στους μαθητές του Γ΄2 να επιλέξουν μεταξύ ενός παραμυθιού, μιας επιστολής ή μιας αφήγησης και να συνθέσουν πρωτότυπα κείμενα με αφορμή την ιστορία του Ευριπίδη.
 
Δείτε εδώ την εργασία. 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου